Usein kysyttyä yrityksille

Tälle sivulle on koottu tavallisimmat kysymykset yrityksiltä

Vastauksissa pyydetään usein ottama yhteyttä tarkastukseen tehneeseen valvojaan. Yhteystiedot löytyvät tarkastuskertomuksesta tai tämän linkin kautta Kuntien elintarvikevalvonnan yhteystiedot Evira.fi:ssä

 

  • 1En löydä Oiva-raporttia ja tarkastuskertomusta, mitä teen? Onko posti hukannut raportin?

    Oiva-raportti toimitetaan yhdessä tarkastuskertomuksen kanssa yritykseen postitse. Vaikka Oiva-raportti olisi hukassa, kirje on useimmiten kuitenkin toimitettu yritykseen, mutta se on jäänyt esimerkiksi vahingossa avaamatta. Tarkista siis ensimmäiseksi, löytyykö kirje yrityksestäsi. Kyseessä on valkoinen, ikkunallinen kirje, johon mahtuu keskeltä taitetut, A4-kokoiset raportit. Kuoressa ei näy lähettäjää eikä Eviran tai tarkastuksen tehneen kunnan liikemerkkiä. Kirjeen puuttuessa on myös mahdollista, että Oiva-raportti ja tarkastuskertomus on yrityksen toimesta pyydetty lähettämään johonkin toiseen osoitteeseen kuin tarkastettuun yritykseen. Raportti voi siis myös löytyä esimerkiksi toimistolta, pääkonttorilta tai yrittäjän kotoa.

    Jos raportti on kadonnut, ota yhteyttä tarkastuksen tehneeseen kunnan elintarvikevalvontaviranomaiseen tai hänen valvontayksikköönsä. Kuntien valvontaviranomaiset voivat tarvittaessa järjestelmästään lähettää raportit uudelleen, jolloin ne postitetaan uudestaan aiemmin annettuun osoitteeseen. Kuntien valvontaviranomaisten yhteystiedot löydät vanhasta tarkatuskertomuksesta tai sivun otsikon alla olevasta linkistä

  • 2Oiva-raportti on kadonnut/tuhoutunut, mistä saan uuden?

    Jos raportti on kadonnut, ota yhteyttä tarkastuksen tehneeseen kunnan elintarvikevalvontaviranomaiseen tai hänen valvontayksikköönsä. Kuntien valvontaviranomaiset voivat tarvittaessa järjestelmästään lähettää raportit uudelleen, jolloin ne postitetaan uudestaan aiemmin annettuun osoitteeseen. Kuntien valvontaviranomaisten yhteystiedot löydät tarkastuskertomuksesta tai sivun otsikon alla olevasta linkistä

  • 3Oiva-raportin markkinointinimi tai osoite ei ole oikein, mitä teen?

    Jos raportti nimi tai osoite on virheellinen, ota yhteyttä raportit tehneeseen elintarvikevalvojaan tai hänen valvontayksikköönsä. Kuntien elintarvikevalvontaviranomaiset kirjoittavat sekä Oiva-raportit kuntien valvontayksiköt vastaavat niistä. Heillä on tarvittaessa mahdollisuus tehdä muutoksia raportteihin. Koska kunnat vastaavat Oiva-raporttien sisällöstä, Evira ei voi poistaa raportteja Oivahymy.fi -sivustolta tai tehdä niihin muutoksia.

  • 4Oiva-raportti ja tarkastuskertomus eivät vastaa yritykseeni tehdyn tarkastuksen sisältöä, mitä teen? Oiva-raportissa tai tarkastuskertomuksessa on asiavirheitä, keneen otan yhteyttä? Kuka vastaa siitä, jos yritykseni saama Oiva-raportti on Eviran ohjeiden vastainen?

    Jos raportti on virheellisesti tehty tai se sisältää asiavirheitä, ota yhteyttä tarkastuksen ja raportit tehneeseen elintarvikevalvojaan tai hänen valvontayksikköönsä. Kuntien elintarvikevalvontaviranomaiset kirjoittavat sekä Oiva-raportit että tarkastuskertomuksen ja kuntien valvontayksiköt vastaavat niistä. Heillä on tarvittaessa mahdollisuus tehdä muutoksia raportteihin. Oiva-raportti ei kuitenkaan ole hallinnollinen päätös, joten virallista oikaisuvaatimusta siitä ei voi tehdä. Koska kunnat vastaavat Oiva-raporttien sisällöstä, Evira ei voi poistaa raportteja Oivahymy.fi -sivustolta tai tehdä niihin muutoksia.

  • 5Yritykseni luokitus on väärä, mitä teen? Yritykseni on ravintola eikä pubi, joksi se nyt on määritelty. Miten korjaan määrittelyn oikeaksi?

    Oivahaussa näkyvä luokitus perustuu elintarvikealan yleiseen luokitukseen, josta on muodostettu hakussa käytettävät toimialat.

    Ota yhteyttä tarkastuksen tehneeseen elintarvikevalvontaviranomaiseen tai hänen valvontayksikköönsä. He voivat virhetapauksissa muuttaa järjestelmäänsä yrityksen määrittelyn. Kuntien valvontaviranomaisten yhteystiedot löydät tarkastuskertomuksesta tai sivun otsikon alla olevasta linkistä

  • 6Oivahymy.fi haun karttasovellus ei näytä osoitetta oikein, mitä teen?

    Oiva-raportilla näkyvä yrityksen osoite toimii karttalinkin osoitteena.

    Jos osoite ei ole oikein, varmista että Google Maps tunnistaa osoiteteen, ota yhteyttä tarkastuksen tehneeseen elintarvikevalvontaviranomaiseen tai hänen valvontayksikköönsä. He voivat muuttaa Oiva-raportin osoitteen oikeaksi.

    Jos osoite on oikein, ota yhteyttä Eviraan oivahymy.fi palaute -sivun avulla. Evira ohjaa kysymyksen eteenpäin järjestelmän tekniselle ylläpidolle.

  • 7Miten lainsäädäntö vaikuttaa Oiva-arviointiohjeisiin?

    Oiva ei muuta lainsäädännön vaatimuksia tai anna tulkintoja säännöksistä. Tarkastettavat asiat muuttuvat ja arviointiohjeita päivitetään elintarvikelainsäädäntö muuttuessa.

  • 8Milloin Oiva-raportti näkyy Oivahymy.fi sivu haussa?

    Oiva-raportit ilmestyvät Oivahymy.fi hakuun 10 vuorokauden kuluttua siitä päivästä, kun valvoja on lähettänyt valmiin raportin joko epostiin (toimitus kirjekuoressa) tai annettuun sähköpostiosoitteeseen. Viive on luotu sitä varten, että toimijat näkevät Oiva-raportin ennen sen julkistamista. Olemme ohjeistaneet, että Oiva-raportti ja tarkastuskertomus tulisi lähettää toimijalle viimeistään 8 työpäivän sisään tarkastuksesta. Jos tarkastus on tehty äskettäin, Oiva-raportti ei ehkä vielä näy hakupalvelussa tästä viiveestä johtuen.

Muokattu 27.9.2016