Frågor och svar företagen
På sidan har samlats de vanligaste frågorna om Oiva från företagaren.
I svaret beds företagaren ofta ta kontakt med inspektören som gjort inspektionen. Kontaktuppgifterna hittas i inspektionsprotokollet eller vida denna länk: Kontaktuppgifter till kommunernas livsmedelkontroll (öppnas i ny flik)
-
1En inspektion enligt Oiva gjordes i mitt företag, men jag kan inte finna någon Oiva-rapport eller inspektionsrapport, vad skall jag göra? Hur får jag en ny?
Oiva-rapporten levereras per post till företaget tillsammans med inspektionsrapporten. Även om Oiva-rapporten kommit bort, har brevet i de flesta fall ändå levererats till företaget, men t.ex. av misstag förblivit oöppnat. Kolla således först om brevet finns i ditt företag. Det rör sig om ett vitt brev med fönster som rymmer A4-rapporter som vikts i tu. Brevet är inte märkt med avsändaren eller logotypen för Livsmedelsverket eller kommunen som utfört kontrollen. Om brevet saknas är det också möjligt att Oiva-rapporten och inspektionsrapporten på företagets begäran sänts till en annan adress än det inspekterade företaget. Rapporten kan finnas till exempel i kontoret, i huvudkontoret eller hemma hos företagaren.
-
2Oiva-rapporten har försvunnit/förstörts, hur får jag en ny?
Om rapporten kommit bort kontaktar du livsmedelstillsynsmyndigheten i den kommun som utfört inspektionen eller dennas tillsynsenhet. De kommunala tillsynsmyndigheterna kan vid behov sända en ny rapport ur sitt system och då postas den på nytt till den adress som tidigare uppgetts. De kommunala tillsynsmyndigheternas kontaktuppgifter finner du här
-
3Företagets marknadsföringsnamn eller adress är inte de rätta på Oiva-rapporten, vad gör jag?
Då rapportens namn eller adress är felaktiga, kontaktar du livsmedelstillsynsmyndigheten i den kommun som utfört inspektionen eller dennas tillsynsenhet. De kommunala tillsynsmyndigheterna skriver Oiva-rapporterna och ansvarar för deras innehåll. De har vid behov möjlighet att ändra rapporten. Då kommunerna ansvarar för Oiva-rapporten innehåll, kan Livsmedelsverket inte ta bort rapporten från Oivahymy.fi –webbplatsen eller ändra rapporterna.
-
4Oiva-rapporten och inspektionsrapporten motsvarar inte innehållet i den inspektion, som gjorts i mitt företag, vad skall jag göra? I Oiva-rapporten eller inspektionsrapporten förekommer sakfel, vem skall jag kontakta? Vem svarar för saken, om Oiva-rapporten som mitt företag fått strider mot Livsmedelsverkets anvisningar?
Om rapporten utarbetats på fel sätt eller innehåller sakfel, skall du kontakta livsmedelstillsynsmyndigheten som utfört inspektionen och utarbetat rapporten. De kommunala livsmedelstillsynsmyndigheterna skriver såväl Oiva-rapporten som inspektionsrapporten och de kommunala tillsynsenheterna svarar för dem. De har vid behov möjlighet att göra ändringar i rapporterna. Oiva-rapporten är ändå inte något administrativt beslut och därför kan man inte framföra något officiellt krav på rättelse i beslutet. Eftersom kommunerna svarar för innehållet i Oiva-rapporterna, kan Livsmedelsverket inte ta bort rapporter från webbplatsen Oivahymy.fi eller göra ändringar i dem.
-
5Mitt företag är felklassificerat, vad skall jag göra? Mitt företag är en restaurang och inte någon pub, som det nu klassificerats som. Hur kan jag rätta klassificeringen?
Klassificeringen som syns i Oivasökmodulen grundar sig på livsmedelsbranschens allmänna klassificering, av vilka man har gjort branschklasser, som används vid sökning.
Kontakta livsmedelsinspektören som utfört kontrollen, eller tillsynsenheten. De kan i fall av fel ändra företagets klassificering i sitt system. De kommunala tillsynsmyndigheternas kontaktuppgifter finner du i inspektionsprotokollet eller via länken som finns överst på denna sida.
-
6Kartan i Oivahymy.fi sökmodulen visar inte rätt adress, vad gör jag?
Adressen som syns på Oiva-rapporten fungeras som bas till kartlinkens adress.
Om adressen inte är rätt eller den officiella, tjecka att Google Maps känner till adressen och ta kontakt med den inspektören som gjort rapporten eller dennes tillsynsenhet. De kan rätta adressen på Oiva-rapporten så att kartllänken visar rätt.
Om adressen är rätt och officiell, ta kontakt via oivahymy.fi sida för respons. Livsmedelsverket tar då kontakt med Oiva-systemets tekniska upprätthållare.
-
7Hur inverkas lagstiftningen på avisningarna för bedömning inom Oiva?
Oiva ändrar inte kraven i lagstiftningen eller ger tolkningar av lagstiftningen. Saker som inspekteras ändras och kontrollanvisningarna uppdateras då lagstiftningen ändras.
-
8När syns Oiva-rapporten i sökmodulen på Oivahymy.fi?
Oiva-rapporterna publiceras i sökmodulen på Oivahymy.fi 10 dygn från den dagen inspektören har skickat den färdiga rapporten antingen via posten (leverans per brev) eller till en given emailadress. Fördröjningen har gjorts för att företagaren ska se Oiva-rapporten före dess publicering. Livsmedelsverket har anvisat att Oiva-rapporten och inspektionsprotokollet borde skickas till företagaren senast åtta arbetsdagar från själva inspektionen. Om inspektionen gjort nyligen, syns Oiva-rapporten inte ännu i sökmodulen på grund av fördröjningen.