Oiva-raportti

Oiva-raportti on elintarvikehuoneistojen viranomaistarkastuksista saatava, julkistettava asiakirja. Se kertoo kuluttajalle tarkastuksen aikana tehdyistä havainnoista, kuten yrityksen hygieenisestä tasosta ja tuotteiden turvallisuudesta. Oiva-raportti on pääosin kaksikielinen ja useimmiten yhden A4-arkin kokoinen.

Oiva-raportti kertoo:

  • Tarkastuksen tuloksen
  • Tarkastettujen asiakokonaisuuksien tulokset
  • Oiva-huomio = lyhyt kirjallinen huomio havainnoista
  • Vuodesta 2016 alkaen tarkastettujen asioiden määrän ja niiden tulos numeroin esim. Oivallinen 9 kpl, Hyvä 1 kpl jne.
    Näin luet Oiva-raporttia

Asteikko ja tulos

Hymiöitä on neljä: oivallinen, hyvä, korjattavaa ja huono. Mitä leveämpi hymy, sen paremmin elintarviketurvallisuusasiat ravintolassa, myymälässä tai teollisuudessa ovat. Tarkastuksen tulos määräytyy sen perusteella, mikä on tarkastettujen kohtien heikoin arvosana. Raportti voi siis sisältää usean oivallisen tuloksen, mutta yhden korjattavan, jolloin tarkastuksen tulokseksi tulee korjattavaa. Vuodesta 2016 alkaen Oiva-raportin tulos avataan lisäämällä tarkastettujen asioiden määrä ja niiden tulos numeroin.

Parhaimman hymyn saamiseen edellytetään vain lain noudattamista. Tarkastuksen tulos määräytyykin huonoimman arvosanan mukaan siksi, että elintarviketurvallisuus voi heikentyä tai vaarantua jo yhdestä epäkohdasta. Yhdelläkin epäkohdalla voi olla kuluttajalle suuri merkitys. Katsomalla myös kaikkia tarkastustuloksia ja lukemalla sanalliset Oiva-huomiot saa tarkemman kuvan yrityksen elintarviketurvallisuuden tasosta.


Oivallinen: Toiminta on vaatimusten mukaista.
Hyvä: Toiminnassa on pieniä epäkohtia, jotka eivät heikennä elintarviketurvallisuutta eivätkä johda kuluttajaa harhaan.
Korjattavaa: Toiminnassa on epäkohtia, jotka heikentävät elintarviketurvallisuutta tai johtavat kuluttajaa harhaan. Epäkohdat on korjattava määräajassa.
Huono: Toiminnassa on epäkohtia, jotka vaarantavat elintarviketurvallisuutta tai johtavat kuluttajaa vakavasti harhaan tai toimija ei ole noudattanut annettuja määräyksiä. Epäkohdat on korjattava välittömästi.

Jos tarkastettu yritys on saanut jostakin asiasta arvosanan korjattavaa tai huono, tekee valvoja aina yritykseen uuden tarkastuksen. Uusintatarkastuksen jälkeen julkaistaan uusi Oiva-raportti, jossa näkyvät mahdolliset muutokset arvosanoissa.

 

Muokattu 9.8.2016